Researchers find that the unexpected is a key to human learning (3/17/2009)

Researchers find that the unexpected is a key to human learning (3/17/2009) [URL devenue obsolète http://www.brainmysteries.com/research/Researchers_find_that_the_unexpected_is_a_key_to_human_learning.asp - archive waybackmachine https://web.archive.org/web/20090318145451/http://www.brainmysteries.com/research/Researchers_find_that_the_unexpected_is_a_key_to_human_learning.asp]

"To help participants maximize reward in the probabilistic learning task.'"

Je cite : " "This is the first study to directly record neural activity underlying this learning process in humans, confirming the hypothesized role of the basal ganglia, which includes the SN, in models of reinforcement including learning, addiction and other disorders involving reward-seeking behavior," said lead author Kareem Zaghloul, postdoctoral fellow in neurosurgery at Penn's School off Medicine. "By responding to unexpected financial rewards, these cells encode information that seems to help participants maximize reward in the probabilistic learning task."

MAJ du 07/08/2019
En dehors de toute considération financière, la notion d'inattendu en tant que vecteur attentionnel et facteur d'apprentissage constitue le fil théorique de la théorie de la simplicité développée par Jean-Louis Dessalles (ouvrage récent : Des intelligences TRES artificielles). Elle est évoquée entre autres choses par Olivier Auber dans son livre ANOPTIKON.

Mais je ne suis pas certaine que le passage mentionné dans le papier cité ici relève de la même théorie ni de la même éthique ? Dommage que le papier ne soit plus accessible : il aurait été intéressant de relire le cadrage éthique de ses auteurs.

Commentaires